HomeOntmoeten & meedoenVrijwilligersVerbonden Buurt – Buren helpen buren!

Verbonden Buurt – Buren helpen buren!

Verbonden Buurt verbindt mensen! In Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek zijn Burenteams. In sommige buurten zijn de Burenteams al actief. Alle Burenteams samen heten Verbonden Buurt.

• Wil je meer verbinding met jouw buurt? Ga naar het Burenteam!
  • Hulp nodig in en/of om het huis? Ga naar het Burenteam!

Wat is een Burenteam?
Dit is een groep van enthousiaste vrijwilligers die bij u in de buurt wonen. Deze vrijwilligers werken samen om er te zijn voor hun buurtgenoten. Zij vinden het belangrijk dat iedereen op een prettige manier kan wonen en leven in hun buurt. En dat iedereen die aansluiting zoekt dit ook kan vinden.

Wat doet een Burenteam?
De vrijwilligers weten wat er gebeurt in de wijk en kunnen ondersteunen wanneer andere buurtgenoten vastlopen. Ook kunnen zij zelf signalen oppakken, bijvoorbeeld over bepaalde problematiek of gevoelens van eenzaamheid. Als er meer hulp nodig is dan kan Stichting Binding de signalen van het Burenteam oppakken.

Het Burenteam kan u helpen bij vragen waar u mee zit, of weten waar u met uw vragen heen kunt. Omdat zij dichtbij u wonen, kennen zij de omgeving en is er makkelijk contact te maken. Het kan gaan om het bieden van een luisterend oor, het ondersteunen om uw leven weer op orde te krijgen, een  praktische vraag of om vragen die voor meer mensen in uw buurt belangrijk zijn. Bij elke vraag wordt gezocht naar een passende oplossing.

Vragen die u kunt stellen, bijvoorbeeld:

• ‘Wie kan even met mij meedenken met dit probleem’
  • ‘Ik ken mijn buren niet, maar ik zou het wel leuk vinden om hen te leren kennen’
  • ‘Wie kan mij een keer ondersteunen met de tuin’
  • ‘Ik wil gaan sporten maar ik weet niet waar’
  • Enkele voorbeelden van uitgebreidere vragen: ‘kunt u mij ondersteunen met mijn geldzorgen?’. ‘Ik voel me eenzaam, kunt u mij ondersteunen?’

De vrijwilligers kennen de weg naar de verschillende activiteiten, sportclubs en hulporganisaties, in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek. U kunt met al uw vragen bij hen terecht. De professionals van Verbonden Buurt ondersteunen hen hierbij.

In contact komen met het Burenteam?

In de Burenteams zitten vrijwilligers die zijn getraind om met mensen in gesprek te gaan. Als het nodig is, ondersteunt het Burenteam de inwoner.

Wilt u klaar staan voor uw buurtgenoten? Zo nu en dan of wat vaker? Word vrijwilliger!
En meld u aan bij Verbonden Buurt
Bel of mail Gerda of Laura: 0343 – 473 070 of verbondenbuurt@stichting-binding.nl