HomeHulp & OndersteuningStartpunt Scheiden

Startpunt Scheiden

Scheiden of uit elkaar? Startpunt Scheiden ondersteunt

Denk je eraan uit elkaar te gaan? Of zit je al midden in een echtscheiding? Het Startpunt Scheiden in de gemeente Wijk bij Duurstede geeft informatie en advies. Valt de scheiding je zwaar? Dan mag je bij ons je hart luchten. Ook helpen we je verder als je dat wilt. Deze ondersteuning is gratis.

Zorgzaam uit elkaar

Wanneer jij of je partner de relatie wil beëindigen, heeft dat vaak grote gevolgen. Dat geldt zeker als er kinderen zijn. Een scheiding zet je leven en dat van je gezin helemaal op zijn kop. Naast alle emoties die er zijn, moet je veel regelen. Startpunt Scheiden helpt je hierbij, zodat je zo zorgzaam mogelijk uit elkaar kunt gaan.

Wat het Startpunt Scheiden doet voor jou

Het Startpunt Scheiden zet samen met jou en liefst ook je partner de zaken op een rijtje. We hebben daarbij aandacht voor de gevoelens die naar boven komen. En kijken wat de scheiding voor jullie persoonlijk betekent. We kijken naar huisvesting, inkomen, belasting en pensioen. Hoe vind jij of vindt jouw partner een woning? Kunnen jullie beiden straks nog rondkomen?

Wanneer je gaat scheiden heb je ook rechten en plichten. Naar elkaar, maar zeker naar eventuele kinderen. Denk aan het maken van een ouderschapsplan, aan co-ouderschap en omgangsregelingen. We bekijken wat er in jouw situatie nodig is. Ook kunnen we je ondersteunen en tips geven. Bijvoorbeeld hoe je je kind(eren) helpt met deze verandering om te gaan.

Wanneer meer hulp nodig is

Kom je er met onze begeleiding toch niet uit? Dan zoeken we met jou de best passende lokale hulp en ondersteuning. Denk aan psychische hulp voor jezelf of je kind(eren), juridische bijstand, bemiddeling (mediation), hulp bij woonruimte zoeken of geldzaken.

Mail of bel

Je kunt ons met je vragen mailen of bellen, of maak een afspraak voor een gesprek. Het maakt niet uit of je getrouwd bent of samenwoont.

Email:         startpuntscheiden@stichting-binding.nl
Telefoon:   0343 473 070

Alle informatie, advies en hulp is gratis. Voor mediation moet betaald worden. Als je een laag inkomen hebt is daar subsidie voor.

Welke vragen kun je stellen?

Voorbeelden van vragen die je bij het Startpunt Scheiden kunt stellen:

• Wat betekent de scheiding voor mijn inkomen en uitgaven?
  • Ik vind de scheiding zwaar, waar kan ik hulp voor mijzelf krijgen?
  • Wat vertellen we de kinderen?
  • Hoe steun ik mijn kinderen?
  •  Is een ouderschapsplan verplicht?
  • Wat zijn de kosten van het hebben van twee huishoudens?
  • Mijn ex-partner en ik maken veel ruzie, hoe voorkom ik een vechtscheiding?
  • Wanneer heb ik een advocaat of mediator nodig? Kan ik dat betalen?
  • Hoe weet ik of ik genoeg geld heb om van te leven na de scheiding?
  • Kan ik inkomensondersteuning krijgen?
  • Hoe zit het met alimentatie?

Over het Startpunt Scheiden

Het Startpunt Scheiden is een initiatief van de Gemeente Wijk bij Duurstede. Het Startpunt Scheiden is er voor inwoners van Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede. Het is onderdeel van Stichting Binding. Stichting Binding werkt hierin samen met verschillende organisaties.

Stichting Villa Pinedo

Stichting Villa Pinedo is dé online plek voor kinderen en jongeren met gescheiden ouders. Zij kunnen bij ons laagdrempelig en kosteloos steun, tips en advies krijgen van jongeren (18 tot 27 jaar) die zelf ook een scheiding hebben meegemaakt.

Nieuwsgierig? Ga dan naar www.villapinedo.nl.  Op de website kunnen kinderen en jongeren zelf op zoek naar informatie. Ze kunnen ook vragen stellen aan andere kinderen en jongeren die hetzelfde meemaken. En ze kunnen zichzelf aanmelden voor een Buddy. Via de Buddy App (zie App Store of Play Store) komen ze dan in contact met één van onze ervaringsdeskundige jongeren. Met zo’n Buddy praten ze dan samen over de scheiding en alles wat daarbij komt kijken.