HomeHulp & OndersteuningMantelzorgondersteuningMantelzorgdag en waardering

Mantelzorgdag en waardering

Het is mooi als u als mantelzorger intensief zorgt voor iemand in uw omgeving, bijvoorbeeld een familielid, vriend of buur voor wie uw (onbetaalde) hulp onmisbaar is. Wij, de Gemeente Wijk bij Duurstede en het Steunpunt Mantelzorg van Stichting Binding, willen u graag waarderen voor wat u doet.

Mantelzorgdag

Ook 2021 is een jaar waarin Corona veel invloed op ons leven heeft. Hoewel de maatregelen verder versoepeld zijn, zijn we vanuit steunpunt mantelzorg nog voorzichtig met grotere groepsbijeenkomsten. De dag van de mantelzorg is een evenement waar we vanuit steunpunt mantelzorg altijd naar uitkijken, het is fijn om veel mantelzorgers te mogen ontmoeten en spreken op zo’n dag. In verband met de beperkingen die toch nog gelden voor het organiseren van evenementen en de onzekerheden over ontwikkelingen rondom Corona hebben we ook dit jaar helaas moeten beslissen om geen bijeenkomst te organiseren voor de dag van de mantelzorg. We vinden dit erg spijtig, maar het is niet anders. Op kleine schaal vinden er in de rest van het jaar wel wat bijeenkomsten plaats zoals het Alzheimer en mantelzorgcafé.

Mantelzorgwaardering

Bent u mantelzorger? Dan heeft u recht op een mantelzorgwaardering

Zorgt u vaak of veel voor een ander? Is er iemand in uw omgeving voor wie uw (onbetaalde) hulp onmisbaar is? Een familielid, vriend of buur die lange tijd ziek of gehandicapt is, of een chronische aandoening heeft?

De gemeente Wijk bij Duurstede wil u graag bedanken voor wat u doet. Als u minimaal 3 maanden gemiddeld 8 uur per week mantelzorg geeft, heeft u recht op de mantelzorgwaardering. De mantelzorg die u geeft kan heel verschillend zijn, bijvoorbeeld: helpen met douchen, het huishouden of het regelen van dingen.

Om de mantelzorgwaardering te ontvangen zijn er drie voorwaarden:

• De persoon die de zorg ontvangt, moet in de gemeente Wijk bij Duurstede wonen.
  • We vragen alle mantelzorgers om zich elk jaar OPNIEUW aan te melden voor de mantelzorgwaardering. Zo houden wij onze administratie bij.
  • Aanvragen van de mantelzorgwaardering kan tot 1 november 2021.

De mantelzorgwaardering is een spaartegoed van € 75 op de Wijkse Klanten SpaarPas
Met dit spaartegoed kunt u bij de aangesloten winkels allerlei producten kopen. Kijk voor meer informatie over de aangesloten winkels op www.klantenspaarpas.nl.

Speciale aandacht voor jonge mantelzorgers

Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren t/m 24 jaar die binnen een gezin een zorgende rol op zich nemen. Bijvoorbeeld voor een ouder, broer, zus, opa of oma die lange tijd ziek of gehandicapt is, of een psychische ziekte of verslaving heeft. Ook deze mantelzorgers willen wij graag belonen. Kent u een jonge mantelzorger? Geef deze dan op via mantelzorg@stichting-binding.nl, of bel Stichting Binding 0343-473 070.

Aanvragen van de mantelzorgwaardering kan tot 1 november 2021

Heeft u al eerder de mantelzorgwaardering aangevraagd? Dan zijn uw gegevens al bij ons bekend. kunt de mantelzorgwaardering van 2021 aanvragen door een mail te sturen naar mantelzorg@stichting-binding.nl of te bellen met Stichting Binding (0343-473 070).
Geef de volgende gegevens door: uw achternaam, telefoonnummer en geboortedatum.

Vraagt u voor het eerst de mantelzorgwaardering aan? Stuur dan een mail naar mantelzorg@stichting-binding.nl of bel naar Stichting Binding (tel. 0343-473 070) Wij sturen u dan een aanvraagformulier voor de mantelzorgwaardering toe.

Op 10 November worden de punten op de al bestaande Wijkse Klanten SpaarPas gezet.

Nieuwe Wijkse Klanten SpaarPassen sturen wij toe in de week van 10 november.

NB: Deze automatische opwaardering van uw punten kunt u pas zien wanneer u na 10 november een aankoop doet met uw pas!

Ook als u geen problemen ervaart, is het goed om u te melden als mantelzorger. Wij kunnen u dan eenvoudig informeren als er relevante informatie voor u beschikbaar is of als wij bijeenkomsten organiseren die mogelijk interessant voor u zijn.