HomeHulp & OndersteuningJeugd en gezinSamen oplopen met Steunouder van start!

Samen oplopen met Steunouder van start!

Stichting Binding verbindt Samen Oplopen en Steunouder aan elkaar. Twee prachtige projecten die ervaring hebben in de koppeling van inwoners aan gezinnen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Vrijwilligers ondersteunen gezinnen in Wijk bij Duurstede

Samen Oplopen verbindt inwoners uit Wijk bij Duurstede als vrijwilligers, aan gezinnen of jongeren die veel stress ervaren. Zij lopen een tijdje mee in het gezin en helpen hen bij allerlei voorkomende zorgen en vragen. De vrijwilligers leveren praktische steun en coaching in het gezin aan de kinderen in het gezin of aan de jongere.

Steunouder vraagt inwoners uit Wijk bij Duurstede om een kind uit een overbelast gezin, als vrijwillige steunouders, in hun eigen huis en gezin een extra plek bieden. Hierdoor worden de ouders ontlast en kan het kind veilig en gezond opgroeien met steun in de eigen omgeving.

Voor wie?
Samen Oplopen en Steunouder zijn er voor gezinnen die problemen ervaren zoals: de samenleving (nog) niet goed begrijpen doordat de ouders bijvoorbeeld uit een ander land komen, weinig financiële armslag hebben, alleenstaande ouder zijn, zich alleen, ‘down’ of overbelast voelen, een fysieke of verstandelijk beperking hebben of andere factoren die zorgen geven.

Vangnet zodat kinderen gezond opgroeien
Met elkaar vormen we een breed vangnet voor kinderen en gezinnen in lastige situaties die geen familie of vrienden hebben die dat kunnen bieden. Zodat gezinnen weer in hun kracht komen en kinderen zich gezond kunnen ontwikkelen!

De vrijwilligers worden gesteund door professionals van stichting Binding. Suzanne Vrolijk is vrijwilligerscoördinator, en zij begeleidt samen met jeugdhulpverlener Mirjam Visscher de koppeling van de vrijwilliger aan het gezin of een jongere. U kunt contact met hen opnemen via s.vrolijk@stichting-binding.nl en 06-33608097.

De start van Samen Oplopen met Steunouder in Wijk bij Duurstede wordt gefinancierd door de gemeente, het OranjeFonds en het Kansfonds.

Lees hier meer over de projecten van het Kansfonds.

Lees hier meer over de projecten van het Oranjefonds.